نقش عروسکها در تربیت کودک و نگاهی به آسیبهای عروسک لبوبو
یادداشت، حجتالاسلام حسینی امام جمعه شهرستان آققلا: کودکان، زیباترین و نابترین هدیههای الهیاند؛ وجودی آمیخته با عشق، امید و زندگی.
کودک تنها موجودی برای آموزش و تعلیم نیست، بلکه انسانی است با روح و شخصیت مستقل که باید با احترام با او رفتار شود. تکریم شخصیت کودک در خردسالی از اصول بنیادین تربیت در آموزههای اسلامی است.
در حقیقت، کودک امانتی الهی در دستان ما و آیندهساز جامعهای روشنتر و انسانیتر است.
در سبک زندگی اسلامی، توجه به نیازهای روحی، عاطفی و تربیتی کودک، جایگاه ویژهای دارد. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ألا کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ عَن رَعِیَّتِه، وَالرَّجُلُ راعٍ عَلى أَهلِ بَیتِهِ و هُوَ مَسؤولٌ عَنهُم، وَ المرأةُ راعِیةٌ عَلى بَیتِ بَعلِها و وُلدِهِ و هِیَ مَسؤولَةٌ عَنهُم، ألا فَکُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ عَن رَعِیَّتِهِ
یکی از مهمترین ابزارهای تربیت و رشد کودک، عروسکها هستند.
عروسکها برای کودکان تنها اسباببازی نیستند، بلکه آیینهای از دنیای درونی و تخیلات آنها محسوب میشوند. کودک با عروسکهایش صحبت میکند، احساساتش را بروز میدهد، نقشهای اجتماعی را تمرین میکند و در واقع، بهنوعی زندگی را تمرین میکند.
اما آیا هر عروسکی برای کودک مناسب است؟
در این میان، عروسکی مثل «لبوبو» که در فضای مجازی پخش شده، با وجود ظاهر بامزهاش، متأسفانه پیامهایی نادرست به کودک منتقل میکند:
رفتارهای لوس، گاهی پرخاشگرانه یا بیادبانه
نبود محتوای آموزشی یا اخلاقی
بیارتباطی کامل با فرهنگ ایرانی و اسلامی
افزایش اعتیاد کودک به نمایشگر و فضای مجازی
راهحل چیست؟
انتخاب عروسکهایی با هویت بومی، اسلامی و اخلاقی
همراهی والدین در بازی با کودک
نظارت بر محتوای دیجیتال مصرفی فرزندان
ترویج شخصیتهای مثبت و فرهنگی مثل کلاهقرمزی، سنجد، یا تولیدات داخلی سالم
بیایید در این هفتهی مهم، با آگاهی و انتخاب درست، آیندهای روشنتر برای کودکانمان بسازیم.
کودکی سالم = جامعهای سالم
ارسال نظرات