نیازمند تغییر الگوی فکری در حوزه گردشگری هستیم / باید گفتمان توسعه گردشگری بینالمللی در کشور احیا شود
به گزارش خبرنگار اقتصاد هیرکان ،مرتضوی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گرگان گفت : بسیار مهم است که در استان، ارزیابی دقیق و واقعبینانهای از وضعیت فعلی گردشگری داشته باشیم؛ بدانیم چه ظرفیتهایی داریم، چه سهمی از صنعت گردشگری کشور را اداره میکنیم و در مقایسه با اقلیم، تاریخ و توان جذب گردشگر استان در چه جایگاهی قرار گرفتهایم.
وی با اشاره به اهمیت اقتصاد گردشگری افزود:
بخش قابل توجهی از درآمد صنعت گردشگری در جهان مربوط به رفتوآمد گردشگران خارجی است. در حالی که در کشور ما، هم در عمل و هم در گفتمان رسمی، نشانههای تضعیف این بخش دیده میشود. به تدریج حتی در گفتار مسئولان، موضوع گردشگری بینالمللی حذف میشود و این تفکر شکل گرفته که اگر در روابط خارجی موفق نیستیم، بهتر است بر گردشگری داخلی تمرکز کنیم؛ در حالی که این نگاه، صد درصد اشتباه و زیانبار است.
مرتضوی تأکید کرد:چنین سیاستی ما را از فرصتهای آینده محروم میکند. باید به این نکته توجه کنیم که روابط خارجی کشور و بنبستهای ارتباطی فعلی، دائمی نیست. دیر یا زود شرایط برای توسعه ارتباطات بینالمللی و حضور گردشگران خارجی فراهم میشود. اگر امروز برای آن روز برنامه نداشته باشیم، با دست خالی وارد میدان خواهیم شد و حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تغییر نگرش در این حوزه ضروری است، گفت:یکی از وظایف ما فعالان بخش خصوصی و حوزه گردشگری این است که در گفتمان ملی تأثیر بگذاریم. باید نگاه بینیازی از گردشگر خارجی را اصلاح کنیم. این گفتمان غلط است و باید جای خود را به تفکری بدهد که بر تعامل جهانی، امید به آینده و توسعه پایدار تأکید دارد.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان افزود:
اگر به آینده امیدوار نباشیم، فعالیت در صنعت گردشگری معنایی ندارد. این حوزه به صبر، برنامهریزی و سرمایهگذاری بلندمدت نیاز دارد. اگر نگاه ما کوتاهمدت باشد، مانند کسانی که تنها به خرید طلا و ارز برای سودهای زودبازده روی میآورند، نمیتوانیم در این صنعت نقشی ایفا کنیم. برای موفقیت در گردشگری، باید در همه حوزهها دارای طرح، برنامه و استراتژی عملیاتی باشیم.
مرتضوی در پایان خاطرنشان کرد:استان باید دارای یک زنجیره گردشگری منسجم باشد. تمرکز بر یک پروژه یا نقطه خاص کافی نیست. هر منطقهای که دارای جاذبه طبیعی یا فرهنگی است و ظرفیت جذب گردشگر دارد باید مورد توجه قرار گیرد. با همافزایی ظرفیتها در حوزههای مختلف، از ارتباطات خارجی گرفته تا زیرساختهای استانی، میتوانیم شبکهای پویا و مؤثر از گردشگری در استان ایجاد کنیم.
ارسال نظرات